Materiały do pobrania

  • Dlaczego morze jest słone- 26.06.2020

             Witajcie Krasnale dziś spotykamy się po raz ostatni w nauczaniu zdalnym.  Jak co dzień pora na poranną toaletę , zjedzcie pożywne zdrowe śniadanie i poćwiczcie trochę https://www.youtube.com/watch?v=-F6pCqIImZ8 

    Czy morze jest słone?,  to ciekawostka na którą znajdziemy dziś odpowiedz.

     https://www.youtube.com/watch?v=Mz9gbzb9Sf0

    https://www.youtube.com/watch?v=ai_WY_UGwHA

    Proponuje również żebyście zrobili doświadczenie z wodą i solą.

    Do eksperymentu potrzebować będziecie:  słoik, wodę, sól, łyżeczkę, sznurek, patyczki do szaszłyków, drucik kreatywny lub kawałek sznurka i nożyczki.

     Najpierw do kubka nalewamy wodę, aby przygotować roztwór nasycony soli. Oznacza to, że dodajemy sól i mieszamy do momentu, w którym przestaje się ona rozpuszczać.

    Przywiązujemy sznureczek do patyczka który położymy na krawędziach naczynia a  sznurek zanurzymy  w roztworze.

    Eksperymenty - kryształki cukru

     

    Teraz musimy uzbroić sie w cierpliwość bo kryształki soli zaczną pojawiać się dopiero po jakimś czasie, gdy woda zacznie wyparowywać z naszego naczynia a na sznurku pozostanie tylko sól.  

    Szkolny Ćwierkacz: Hodowla kryształów

     

    Posłuchajcie legendy pt. "Dlaczego Bałtyk jest słony", możecie poprosić rodziców aby Wam ją przeczytali lub możecie jej wysłuchać.

    tekst

    https://www.bajkowyzakatek.eu/2014/07/polskie-legendy-dlaczego-baltyk-jest.html

    film

    https://www.youtube.com/watch?v=0ZULxYp8nz0

    Jak wiecie w każdej legendzie jest ziarnko prawdy. Dzięki soli nasze potrawy stają się lepsze, jednak sól w dużych ilościach jest bardzo niezdrowa.  

    Pobawcie się wspólnie z rodziną w zabawę pt. "Słoneczna kanapa" - Kto siedzi na kanapie musi przez 5 minut mówić wszystkim członkom rodziny same komplementy.

    BARDZO MOCNO  WAS POZDRAWIAMY, CAŁUJEMY I ŚCISKAMY, BYLIŚCIE BARDZO DZIELNI I WYTRWALI W TYCH TRUDNYCH DLA WSZYSTKICH CZASACH, ZAWSZE BĘDZIEMY O WAS PAMIĘTAĆ I MIŁO WSPOMINAĆ.

    ŻYCZYMY RADOSNYCH I SPOKOJNYCH WAKACJI.   

    PANI AGNIESZKA I PANI DOROTA

     

     

    Czytaj Więcej o: Dlaczego morze jest słone- 26.06.2020

    2020-06-25

  • Pani Halinka Poleca - zajęcia

    Witam serdecznie . Przesyłam propozycje zadań na nowy tydzień.

    1. Zabawa dydaktyczna układamy szlaczki- ćwiczenie spostrzegawczości, koncentracji uwagi , pamięci wzrokowej. Rodzic układa wzór (szlaczek) z elementów w kształcie figur geometrycznych: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt,- dziecko przygląda się uważnie przez chwilę, po czym rodzic zasłania i prosi , aby dziecko ze swoich figur ułożyło taki sam wzór. Gdy dziecko ułoży i sprawdzi czy jest tak samo , rodzic układa nowy wzór : koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt, koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt itp.
    2.  Ćwiczenia oddechowe dmuchanie na piłeczki pingpongowe . Zabawa w parach : ułożenie na podłodze tunelu z kijków – dmuchanie piłeczki do siebie ( dzieci leżą na brzuchu przodem do siebie. Dmuchanie na piłeczkę  leżącą na stole- dzieci siedzą lub klęczą naprzeciw siebie. Dmuchanie na piłeczkę i poruszanie się za nią na czworakach.
    3. „Zgadnij co wydało dźwięk? -zagadki słuchowe, próby rozróżniania dźwięków i kojarzenia ich z odpowiednimi przedmiotami. Na stoliku leżą różne przedmioty. Rodzic uderza nimi np. klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru itp. Zadaniem dziecka jest próba rozpoznania odgłosu i wskazanie przedmiotu jaki go wydaje.
    4. „Dotknij” zabawa ruchowa- szybka reakcja na sygnał słowny, ćwiczenie spostrzegawczości. Osoba prowadząca zabawę mówi „Zielone’ dziecko musi dotknąć czegoś zielonego. Polecenia nie muszą odnosić się tylko do kolorów, ale mogą dotyczyć też kształtów (okrągły, kwadratowy, podłużny itp.)

     

    Czytaj Więcej o: Pani Halinka Poleca - zajęcia

    2020-06-24

  • „ Kolorowe rybki”- zajęcia matematyczne - Co pływa a co tonie? 25.06.2020

               Witajcie Krasnale do końca roku szkolnego zostały nam tylko dwa  dni. Dziś dla przypomnienia zobaczcie jak należy dokładnie myć ręce.  https://www.youtube.com/watch?v=xigR1P3mZcM

    Wykonajcie ćwiczenia gimnastyczne https://www.youtube.com/watch?v=-F6pCqIImZ8 

    Zaśpiewajcie piosenkę pt. "Tęcza, cza, cza, cza, oraz przypomnijcie sobie rymowankę pt. "Korona, korona, złoty krzyż"

    Korona, korona złoty krzyż,
    powiedz panno, gdzie ty śpisz,
    śpię  na górze, przy figurze powiedziała święta Klara,
    że z nas będzie ładna para,
    to on, to ona,
    to mąż, to żona,
     to Iwan, to Iwanka,
    to cygan, to cyganka,
    to róża, to kwiat,
    to baba, a to dziad.

    Rozwiążcie  zagadki

    W małym domku same szyby,
    w środku woda – a w niej ryby.

    Ta ryba zupełnie
    jak żmija się wije.
    Swym kształtem też całkiem
    przypomina żmiję.

    Ta największa w Polsce ryba,
    przy dnie lubi pląsać.
    Bardzo łatwo ją rozpoznać
    po sumiastych wąsach.

    Dziś zajmiemy się rybami.  Ryby można podzielić na ryby słodkowodne i ryby morskie.

    Ryby słodkowodne to:

    karp, szczupak, sum, lin, okoń

    Ryby morskie to:

    śledź, łosoś, dorsz, tuńczyk, rekin

    W morzach, oceanach i rzekach mieszka dużo różnych gatunków ryb. Różnią się one np.  wielkością, kolorem, miejscem zamieszkania (ryby słodkowodne i morskie), kształtem, upodobaniami kulinarnymi, sposobem pływania. Ale jedno je łączy wszystkie żyją w wodzie i bez niej by umarły.

    A czy wiesz w jaki sposób ryba może utrzymać równowagę i poruszać się pod powierzchnią wody?.

    Ryba ma w swoim wnętrzu tak zwany "Pęcherz pławny", jest to woreczek wypełniony gazem.

    Ciekawostki - PĘCHERZ PŁAWNY - SuperKid

    To bardzo ciekawy narząd występujący u większości ryb. Dzięki niemu te wodne zwierzęta mogą zmieniać głębokość zanurzenia zupełnie jak łódź podwodna.

    Pęcherz pławny jest zbudowany z cieniutkiej błony i wyglądem przypomina balon. Wypełnia go mieszanina gazów (głównie tlenu, azotu i dwutlenku węgla). Ryba „napompowuje” pęcherz, gdy chce przemieścić się bliżej powierzchni wody lub usuwa z niego część gazów, kiedy decyduje się na większe zanurzenie. Regulując zawartość gazów w pęcherzu, może utrzymywać się na wybranej głębokości.

    Do napełniania pęcherza pławnego służą rybom gruczoły gazowe, a do usuwania – tzw. otwór owalny, przez który gazy są transportowane do krwi, a następnie wydalane przez skórę i skrzela.  

    Świat zwierząt morskich jest bardzo fascynujący. Wiecie już jak to się dzieje że ryby nie toną i są w stanie zmieniać głębokość zanurzenia.

    Proponuję trochę poeksperymentować sprawdźmy co pływa a co tonie?

    Potrzebne wam będą:

    • miska z wodą (wanna, mały basen)
    • plastelina
    • kamienie
    • kawałek styropianu
    • papier
    • fragment bawełnianego materiału (wielkości kilku centymetrów)
    • inne przedmioty, które warto zbadać by ustalić czy toną czy utrzymują się na wodzie jak: metalowy klucz, piórko, guzik, kora drzewa, drewniany patyczek, liść, gąbka itp.  

    Sprawdźcie które z tych przedmiotów unosi się na wodzie a które toną.

    zdjęcie

    Podzielcie na dwie grupy zebrane pomoce. Po prawo połóżcie te które toną, po lewo te które unoszą się na wodzie.

    Jak myślicie dlaczego te przedmioty tona a te potrafią się unosić? …

    Tak ciężar przedmiotów powoduje, że toną. Lekkie przedmioty utrzymują się na wodzie. Ale czy tak jest zawsze?

    Sprawdzimy najpierw czy kulka z plasteliny się topi? …

    zdjęcie

    A teraz  zróbcie z plasteliny placek, czy placek z plasteliny poszedł na dno?

    zdjęcie

    Też zatonął. A teraz, w tym placku zróbcie wgłębienie i ostrożnie połóżcie na wodę.

     Sprawdźmy teraz …

    zdjęcie

    Udało się, nie tonie. Sprawdźmy teraz czy trzeba ostrożnie wkładać ten spodeczek z plasteliny, czy może wystarczy jak włożę go  pionowo.

    Niestety nasz spodek zatonął.

    zdjęcie

    Eksperyment nr 2

    Co się stanie z kartką papieru, gdy położę ją na wodzie?

    zdjęcie

    Unosi się, ale może zaraz utonie, jak zakrętka? … poczekajcie i obserwujcie dokładnie… [Dla tego doświadczenie papier musi trochę nasiąknąć wodą].

    Nic się nie dzieje, a to dziwne, to może pomożemy papierkowi połóżcie na papier monetę… i co?… to teraz zakrętkę… to teraz kamień…

    zdjęcie

    zdjęcie

    Nasza kartka jest mocna, tyle kamieni i nic, ale w końcu się udało.  

    Ale popatrzcie na kamieniach są bąbelki… Skąd się one tam wzięły? … To są bąbelki powietrza, które jest wszędzie. Było też na kamieniach tylko nie zdążyło uciec i trzyma się jeszcze. Popatrzcie, wystarczy dotknąć wody aby uciekło.

    Dobrze, wyjmijcie  teraz papier i zobaczcie jaki on jest? … mokry, tak nasiąknął wodą.

    Eksperyment nr 3

    Włóżmy do wody materiał, zobaczymy jak się on zachowuje. …

    zdjęcie

    Tonie.  No dobrze, to wyjmiemy go i sprawdzimy jak wygląda…

    Zobaczcie, zabrał ze sobą sporo wody, teraz ją wypuszcza. Woda jest ciężka i dlatego opada.

    Zastanówcie się co powoduje że przedmioty zachowują się różnie w wodzie. Posprzątajcie po przeprowadzonych eksperymentach.

    Wysłuchajcie bajki pt. "O rybaku i złotej rybce",   https://www.youtube.com/watch?v=feUxr-QOJvA

    zastanówcie się nad zachowaniem żony rybaka, jak można nazwać takie zachowanie?.

    Poćwiczcie nakrywanie do stołu i pomóżcie w przygotowaniu posiłku.

    https://www.youtube.com/watch?v=NQkD4BHHe8w

    Poćwiczcie z matzoo.pl

    https://www.matzoo.pl/zerowka/ciezsze-lzejsze_49_335

    https://www.matzoo.pl/zerowka/matmemorki-16-elementow_49_391

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Czytaj Więcej o: „ Kolorowe rybki”- zajęcia matematyczne - Co pływa a co tonie? 25.06.2020

    2020-06-24

  • ćwiczenia gimnastyczne 24.06.20 r

     Zapraszamy do wspólnych ćwiczeń gimnastycznych : Ćwiczenia na równowagę                                     vRozwój sprawności ruchowej przedszkolaka. Ćwiczenia gimnastyczne ...

    https://www.youtube.com/watch?v=0ih61-uU-zk

     

    https://www.youtube.com/watch?v=vP8EjcvDT3k

     

     Krasnalu:  jaka pogoda określa dziś Twój nastrój ( plik do pobrania).

     

    Zachęcamy do cyklicznego pełnienia dyżurów takich jak:

    • nakrywanie do stołu,

    • odnoszenie naczyń po posiłku,

    • sprzątanie swojego pokoju- bohater samotnych zabawek,

    • podlewanie kwiatów,

    • eko strażnik ( np. segregacja śmieci).

     

    Czytaj Więcej o: ćwiczenia gimnastyczne 24.06.20 r

    2020-06-23

  • " Morskie stworzenia"- rozmowa na temat filmu 24.06.20r

    Dzień dobry Krasnale ,zbliżają sie wakacje ale zawsze pamiętajcie o zabiegach higienicznych ( myjemy dokładnie ciało, szczotkujemy zęby i kilka razy dziennie myjemy dokładnie dłonie - wodą z mydłem) .

    Dbając o zdrowie pamiętamy o codziennej gimnastyce .

    Ćwiczenia poranne i zabawy ruchowe zawarte są w poniedziałkowym wpisie.                                    NAKLEJKA ŚCIENNA KOLOROWE ZWIERZĘTA MORSKIE 100cm 7198032945 ...

     

    "Morskie stworzenia" rozmowa na podstawie filmu pt. "Morskie zwierzęta"

     

    https://www.youtube.com/watch?v=PiayEX0bqjo

     

    -Jakie zwierzęta morskie  zapamiętałaś/eś?

    - Jakie znasz zwierzęta żyjące w słodkiej wodzie ?

    - Jaka jest zależności miedzy człowiekiem a zwierzętami?

     

    Spróbuj opisać 1 zdaniem opisać:  płaszczkę, rekina, meduzę , fokę.

     

    Przeczytajcie tekst:

     

    Foka , meduza,          ryba,    wieloryb          koralowiec      woda               piasek

     

    odszukaj sylaby  w tych wyrazach :  du,        ra        ka        ba       da         za       la

     

     

    Czytaj Więcej o: " Morskie stworzenia"- rozmowa na temat filmu 24.06.20r

    2020-06-23

  • Angielski dla Krasnali

    “Holiday travels- sea animals

    grupy „Smerfy”, „Pszczółki”, „Misie”, „Nutki”, „Krasnale”- Al. Legionów

    22.06.-26.06.2020r.

    Proponowane słownictwo do tematu “Holiday travels- sea animals”:

    • dolphin, shark, fish, octopus, starfish- grupy “Smerfy”, “Pszczółki”, “Misie”

    Al. Legionów

    • dolphin, shark, fish, octopus, seahorse, starfish, lobster – grupy “ Nutki”, “Krasnale” Al. Legionów

     

    1. 1.      Powtórzenie słownictwa z poprzednich zajęć

    Wspólne powtarzanie słów za pomocą kart obrazkowych. Można wyciągać karty obrazkowe np. z magicznego pudełka. Przed ujawnieniem karty można mówić rytmicznie rymowankę klaszcząc np. o kolana:

    „Mystery box, Mystery box

    What inside?

    Mystery box, Mystery box

    Let’s find down.

     

    1. 2.       Wprowadzenie nowego słownictwa za pomocą kart obrazkowych (załącznik 1)

     

    Rodzic pokazuje kolejno karty obrazkowe i wypowiada nazwy w języku angielskim. Dziecko powtarza. Następnie rodzic wypowiada nazwę, a dziecko wskazuje obrazek.

     

    1. 3.      Baby shark https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w

    Uwielbiana przez dzieci piosenka, w czasie której powtarzamy nazwy członków rodziny (mummy, daddy, baby, grandpa, grandma)

     

    1. 4.      „What is missing?.”

    Rodzic rozkład na podłodze niebieską folię (worek na śmieci), która jest wodą dla zwierząt. Kolejno umieszczamy wszystkie wodne zwierzątka na folii wypowiadając ich nazwę. Następnie chowamy jedne obrazek pod folią i pytamy dzieci What is missing?.

     

    1. 5.      The octobus song https://www.youtube.com/watch?v=JhEbBiVxH9o

     

    1. 6.      Step on…

    Rodzic rozkłady karty obrazkowe na podłodze. Dzieci poruszają się w rytm dowolnej piosenki (może to być Baby Shark). Następnie na przerwę w muzyce, rodzic wypowiada nazwę zwierzątka morskiego, a dziecko staje na ten obrazek.

     

    1. 7.      Shark- zabawa ruchowa

    Rodzic zostaje rekinem (można zrobić opaskę rekina), który miewa różne nastroje. Pytamy rekina How are you today? Rekin odpowiada I am happy, I am sad, I am sleepy. Jeśli zaś rekin odpowie I am hungry- dziecko musi jak najszybciej uciekać, jedynym jego ratunkiem jest dotknięcie czegoś w danym kolorze J (Rodzic wcześniej mówi jaki to ma być kolor)

     

    1. 8.      Bingo- załącznik 2

    Rodzic wypowiada nazwę jakiegoś zwierzątka morskiego. Dzieci odnajdują go na planszy i przykrywają nakrętką po butelce.

     

     

     

     

    Pozdrawiam serdecznie

    i życzę udanej zabawy,

     

    Anna Gruszczyńska

     

     

     

     

     

     

     

     

    Czytaj Więcej o: Angielski dla Krasnali

    2020-06-22