Warto przeczytać

  • Uśpij ekrany - obudź świadomość

    "Uśpij ekrany - obudź świadomość" - to kampania mająca na celu uświadomienie dorosłym tego, co powinni wiedzieć na temat korzystania z technologii przez dzieci. Zachęcamy do zapoznania się z broszurą kampanii, która znajduje się w plikach do pobrania

    Okres miedzy 3 a 5 rokiem życia to czas, w którym rozwój ruchowy jest ogromnie ważny. Dzieci w dalszym ciągu potrzebują głównie biegać, skakać, wspinać się i wdrapywać. Niezwykle istotna jest też motoryka mała – nawlekanie koralików, lepienie z plasteliny, ugniatanie ciasta, to aktywności bardzo ważne dla rozwoju każdego przedszkolaka. Warto wiedzieć, że w okresie przedszkolnym dzieci zaczynają tworzyć pierwsze ważne relacje rówieśnicze. Odchodzą od zabaw równoległych (zabaw obok kolegi/koleżanki) na rzecz zabaw wspólnych, mających jakiś temat, czy fabułę. Jeśli w tym okresie dziecko za dużo korzysta z urządzeń cyfrowych może to negatywnie wpływać na jego rozwój poznawczy i społeczny. Mogą pojawiać się problemy z koncentracją, z zasypianiem, z relacjami rówieśniczymi. Pamiętajmy! Mózg małego dziecka nie jest gotowy na takie bombardowanie bodźcami, jakie daje mu długotrwałe patrzenie w ekran.

            

     

     

    Czytaj Więcej o: Uśpij ekrany - obudź świadomość

    2025-03-26

  • Złość - jedna z wielu emocji

    Złość jest emocją - jedną z wielu. Złość jest w porządku. Dzieci się złoszczą ale złość jest nam potrzebna i dobrze, że jest. Nieodpowiedni może być tylko sposób jej wyrażania, którego przyczyną jest nieumiejętność wyrażania swojego niezadowolenia.

    Jednak każdy z nas może zrozumieć czym jest złość, a także znaleźć skuteczne sposoby na radzenie sobie z nią. Dziecko samo nie poradzi sobie z nazwaniem wszystkich emocji, które w nim są dlatego tak ważne jest wsparcie go w tym procesie. 

     

    ZOBACZ

    ZROZUM

    WESPRZYJ

    NAUCZ

     

    Najważniejsza jest komunikacja i obdarowanie dziecka poczuciem miłości oraz troską.

    „Jestem tutaj. Chcę ci pomóc. Krok po kroku pokażę Ci, jak można inaczej”

     


    Cały artykuł znajdziesz tutaj: https://dzieciecapsychologia.pl/dzieci-nie-sa-problemem-do-rozwiazania/

     

    Czytaj Więcej o: Złość - jedna z wielu emocji

    2025-03-04

  • Komunikacja bez przemocy

    Komunikacja bez przemocy w przedszkolu  to genialne narzędzie, które pozwala budować relacje i porozumienie zarówno między dziećmi, jak i między dorosłymi. Oczywiście – jest także najlepszym wyborem w komunikacji dorosłego z dzieckiem.

    Co przemocą jest, a co nie jest? Nauczanie empatyczne

    Są słowa i komunikaty, które sukcesywnie podcinają skrzydła. I fakt, że skrzydła są tu metaforą nie sprawia, że ich podcinanie nie boli lub nie jest okrutne. Ocena może zadziałać na dwa sposoby: wepchnie w dół lub rozpali ogień. Możemy na nią zareagować smutkiem, wycofaniem lub agresją. Żadna z tych opcji nie prowadzi do pozytywnej zmiany, ani do budowania relacji.

    → Pomyślmy o tym w kontekście przykładu :

    Jesteśmy w przedszkolu lub w domu. Wyobraź sobie, że dziecko właśnie kopnęło budowlę innego kolegi niszcząc ją doszczętnie.

    – “Jesteś niegrzeczny!”, “Źle się zachowujesz!”, “Okropne zachowanie. Wstyd!”, “Ładnie to tak niszczyć budowle?”, “Nikt się z Tobą nie będzie bawił. Nie jesteś dobrym kolegą!”, “Masz to natychmiast odbudować!”, “Widzisz, teraz masz już zakaz zabawy klockami!”.

    Pomyśl – czy wierzysz w to, że tymi słowami nakłonisz dziecko do weryfikacji swojego zachowania? Możesz je co najwyżej przestraszyć. 

    Zasady języka żyrafy

    Marshall Rosenberg mówiąc o komunikacji bez przemocy przedstawił empatyczny język żyrafy i agresywny język szakala. Żyrafa ma długą szyję – widzi wszystko z szerokiej perspektywie. Żyrafa zamiast oceny dzieli się surową, niekrytykującą obserwacją: “Zepsułeś budowlę Franka”.

    Ale to nie koniec! Co dalej?

    Emocje – nazwij je

    Aby zbudować zrozumienie między rozmówcami potrzebujemy pomostu. Jest nim świadomość, że wszyscy czujemy podobnie, mamy te same potrzeby. W zrozumieniu pomaga dzielenie się emocjami, nazywanie ich. Jednak znów – nie mają one na celu budzić wyrzutów sumienia. To informacja.

    “Widzisz, przez Ciebie Franek jest teraz smutny!” – to komunikat zawstydzający, budujący poczucie winy.

    “Zepsułeś budowlę Franka. Smutno mu...” – to pozytywna alternatywa.

    Ale – to jeszcze nie koniec!

    Wyraziłeś obserwację, podzieliłaś się emocją. Pora na wyrażenie potrzeby.

    Potrzeba to nie roszczenie

    Komunikacja bez przemocy w przedszkolu to także wyrażanie potrzeb. Potrzeba odnosi się do Ciebie, nie nakazuje innym podjęcia działania i wykonania Twojego życzenia.

    “Chcę, żebyś odbudował tę budowlę” – to roszczenie.

    “Chciałabym, żeby wszystkim w naszej grupie było miło” – to Twoja potrzeba.

    Czujesz różnicę?

    Czy to kończy naszą dyskusję? Jeszcze nie!

    Prośba – to nie polecenie

    Prośba ma dążyć do tego, aby obojgu rozmówcom było lepiej. To nie jest żądanie, które dziecko ma obowiązek zrealizować, bo naszym celem jest budowanie więzi, połączenia, relacji, a nie realizacja przez dziecko naszych żądań.

    Być może frustruje Cię ta myśl, że gdy dziecko nie spełnia Twojej prośby – odnosisz porażkę. Zauważ, że szacunek wobec odmowy dziecka to dla niego świetna lekcja wspierającego zachowania. To jest normalne, że nie wszystkie nasze prośby nie zostaną spełnione.

    Podsumowanie

    Jak brzmi komunikat bez przemocy? 

    “Franio, zepsułeś Tomkowi budowlę. Jest mu smutno. Chciałabym, aby każda osoba w naszej grupie czuła się dobrze. Proszę, żebyś pomógł Franiowi odbudować zniszczony zamek, co Ty na to?”

    Czy komunikacja bez przemocy jest wartościowa?

    Po stokroć, to jedyne narzędzie, które pozwala dobrze komunikować tak.

    Zastanawiasz się, czy warto?

    Nie zastanawiaj się, komunikacja bez przemocy to droga do rozwoju dla wszystkich uczestników komunikacji.

     

    Cały artykuł znajdziesz tutaj : Komunikacja bez przemocy w przedszkolu - Phttps://panimonia.pl/2021/11/17/komunikacja-bez-przemocy-w-przedszkolu/ani Monia

    Czytaj Więcej o: Komunikacja bez przemocy

    2025-03-04